Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla projektu budowy obwodnicy Makowa Podhalańskiego w przebiegu drogi krajowej nr 28. Rekomendowany wariant zakłada budowę 7-kilometrowego nowego fragmentu trasy, przebiegającego na południe od miasta.
Maków Podhalański to liczące blisko 6 tys. mieszkańców miasto w powiecie suskim, w południowo-zachodniej części województwa małopolskiego. Dziś przez ścisłe centrum Makowa Podhalańskiego przebiega droga krajowa nr 28, określana niekiedy mianem trasy karpackiej, przebiegająca przez obszar województw małopolskiego i podkarpackiego. Trasa ta liczy ok. 350 kilometrów długości. Łączy Zator i Medykę przez Wadowice, Limanową, Nowy Sącz, Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok i Przemyśl.
W rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic uwzględniona została budowa obwodnicy miasta, co umożliwi pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego, przyczyniając się w efekcie do poprawy standardu życia mieszkańców oraz poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do burmistrza Makowa Podhalańskiego wpłynął właśnie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.
Rekomendowany wariant przebiegu nowej drogi zakłada jej początek na ulicy Makowskiej we wschodniej części pobliskiej Suchej Beskidzkiej, miasta liczącego 9 tys. mieszkańców. Połączenie z istniejącym przebiegiem DK nr 28 przewidziano w formie ronda. Dalszy przebieg zaplanowano na południe od Makowa Podhalańskiego – przez Grzechynię i Białkę. W rejonie ulic Sportowej i Za Wodą zaplanowano kolejne rondo. Trzecie rondo, zapewniające połączenie z drogą gminną oraz drogą wojewódzką nr 957, miałoby powstać w rejonie potoku Durakówka wraz z nowym układem dróg, którego powstanie byłoby współfinansowane przez gminę. Koniec trasy zaproponowano w Białce, w rejonie istniejącego skrzyżowania DK nr 28 i DW nr 957.
Szereg obiektów inżynieryjnych
Jak wskazuje GDDKiA, obwodnica Makowa Podhalańskiego będzie drogą jednojezdniową. Podobnie jak w przypadku wszystkich nowych i modernizowanych odcinków dróg krajowych, nowa trasa będzie spełniać standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN.
Duża część trasy będzie poprowadzona na obiektach inżynieryjnych. Zaplanowano m.in. budowę 400-metrowego mostu nad Skawą oraz dwóch wiaduktów nad linią kolejową – jeden z nich będzie 400-metrowy, tak jak wspomniany most, zaś drugi ma liczyć 80 metrów długości. W ramach inwestycji powstaną także nowe drogi lokalne, w efekcie czego poprawi się dostępność komunikacyjna terenów przyległych. Ponadto w przebiegu ulicy Sportowej powstanie nowy most nad Skawą.
Jedna z siedmiu inwestycji obwodnicowych w Małopolsce
Po wydaniu decyzji środowiskowej możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”. GDDKiA zakłada, że nastąpi to w roku 2026, co umożliwiłoby rozpoczęcie robót budowlanych dwa lata później. Wówczas obwodnica Makowa Podhalańskiego zostałaby udostępniona kierowcom na przełomie lat 20. i 30. Nie jest to jedyna inwestycja obwodnicowa przygotowywana lub realizowana przez GDDKiA w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic w województwie małopolskim.
Jak wskazuje zarządca państwowej sieci dróg, na etapie przygotowań w Małopolsce znajduje się łącznie siedem inwestycji.
Wydano już decyzję środowiskową dla budowy obejścia Wadowic w przebiegu DK nr 28, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w marcu. W przypadku DK nr 28 planowana jest także budowa obwodnicy Limanowej, miasta powiatowego liczącego 15 tys. mieszkańców. W ubiegłym roku złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji. Ponadto mają powstać obejścia Chrzanowa i Trzebini (DK nr 79), Nowego Targu (DK nr 49), Piwnicznej-Zdroju (DK nr 87), Tarnowa (DK nr 73).